keskiviikko 31. heinäkuuta 2019

Kesäpäivä Mustion Linnassa

Kylppäriremontin jälkeen päätimme tehdä pienen kesälomaretken Fiskarsiin ja Mustioon. Kissanhoidollisista syistä emme nykyään pääse oikeastaan vuorokautta pidemmäksi ajaksi yhdessä reissuun, joten Fiskars-Mustio -yhdistelmä oli sopiva lähikohde yöpymisineen.

Fiskarsissa tutustuimme helteisenä kesäpäivänä taide- ja designmyymälöihin ja pyörimme ihan muuten vaan ruukkimaisemissa. Iltapäivällä ajelimme Mustion Linnaan, josta olimme varanneet myös majoituksen. Kartanon puisto isoine puineen viilentävän joen rannalla oli rentouttava piilopaikka kesäauringolta ja tuntui Fiskarsin porottavan helteen jälkeen suorastaan huojentavalta.

Puistoidylliä ja varjoisia istumapaikkoja:

Patsaspolku:

Huvimaja joen rannalla:

Joen toisella puolella oli mielenkiintoinen tornilta näyttävä rakennus, joka oli kartassa nimetty "Temppeliksi". Kävimme tutkailemassa temppeliä lähempää, mutta se oli suljettu ja soveltui ehkä muutenkin hieman paremmin kauempaa katsottavaksi.

Perhoset viihtyivät Mustiossa:

.. kuten myös västäräkit:

Puistossa ei ollut runsaasti perenna- tai kesäkukkaistutuksia, joka on hyvin ymmärrettävää, sillä tuon kokoisen puistoalueen hoito on jo ihan sellaisenaan varmasti resursseja ja työkäsiä vaativaa hommaa. Mietimmekin puistossa kävellessä monesti, kuinka vaativaa ja kallista sen ylläpidon täytyykin olla. Muutamat perennaistutukset, kauniit ruusut, kukkivat pensaat ja upeat kesäkukkaruukut olivat kuitenkin aivan riittäviä tuomaan kukkaloistoa ja väriä puistoon.

Yksi Mustion kesän mielenkiintoisimmista nähtävyyksistä on varmasti ponttooneilla kelluva lummepolku, joka mahdollistaa lumpeiden ihastelun lähietäisyydeltä.

Erilaisia patsaita puistossa riitti:

Miksi puistossa on krokotiilipatsas? Totesimme tähän vaan keskenämme, että no miksipä ei :D

Päivän kiertelyn jälkeen olimme melko nuutuneita ja vetäydyimme huoneeseemme lepuuttelemaan jalkoja. Aika pian sammuimme kuitenkin molemmat rentouttaville päiväunille. Lomalla ihan parasta on mahdollisuus nukkua päikkäreitä! Arjessa ne sekoittavat unirytmin täysin, eikä niitä silloin kannata harrastaa, mutta kesällä pienet torkut ovat juuri täydellisiä.

Huoneemme sijaitsi Isossatuvassa ja oli ihan mukava. Pieni harmitus oli tietysti ilmastoinnin puute (joskin yöllä puurakennus viileni melko nopeasti, joten ilmastoinnin puute ei haitannut nukkumista) sekä myös pienen pintaremontin tarpeessa oleva kylpyhuone, jonka 90-lukulainen sisustus ei täsmännyt paikan muuhun tunnelmaan lainkaan. Lisäksi kylppäri tosiaan olisi kaivannut pientä päivitystä, sillä maali oli paikoin kulunut kulmista pois ja altaassa oli pieni kolhu. Mutta kaikki kuitenkin toimi hyvin.

Sen sijaan neljän ruokalajin illallisemme ravintola Linnankrouvissa oli ihan huippukokemus! Tarjolla oli raikasta ja maukasta lähiruokaa, mielenkiintoisia raaka-aineita ja makuyhdistelmiä. Ruoan jälkeen teimme vielä pienen kävelykierroksen puistossa ja lisäksi löysimme metsän uumenista mielenkiintoisia yllätyksiä.

Isotupa, yksi Mustion Linnan majoitusvaihtoehdoista, jossa me yövyimme:

Ravintola Linnankrouvi sekä hotellin vastaanotto:

Sen vieressä sijaitsee samaa näköä oleva kokousrakennus Talli:

Sympaattinen Mustion linna:

Seuraavaksi lähdimme tutkailemaan sitä, mitä bongaamamme "Kukkapuisto"-kyltin määränpäästä löytyy. Polku vei meidät yli nurmikkoalueiden joen rannalle ja jatkui siitä niityn läpi eteenpäin. Pian luulimme tulevamme metsään, mutta sieltä aukesikin tosiaan tietynlainen kukkapuisto. Tunnelma oli mystisen ränsistynyt, eikä puistossa vierailumme aikana kukkinut suuremmin mikään, joskin päivänliljat olivat piakkoin avautumassa. Puistoalueen keskellä oli vielä mystisempi köynnöksen verhoilema pergola ja puiston laidoilla enemmän tai vähemmän rapistuneita köynnöskaaria.

Kiersimme ihmeellisen ja rappioromantiikkaa hehkuvan "kukkapuiston" ja palasimme takaisin hieman eri reittiä, tällaisen upean kaarevan puurivin vierestä:

Kierroksemme päätteeksi kävimme tutustumassa aivan Mustion Linnan vieressä sijaitsevaan kirkkoon, joka oli lähes yhtä hieno kuin linnakin.

Mukava vierailu jatkui vielä hyvällä aamupalalla Linnankrouvissa, jonka jälkeen olikin aika lähteä kotimatkalle. Päällimmäiseksi minilomasta jäivät mieleen hyvä ja levännyt fiilis ja mielenkiintoiset kävelyreitit puistoalueella. Matkailu kotimaassa avartaa :)

1. Mukavaa kun viihdyitte täällä ihan melkein meidän kotikulmilla. Mustion linnan ympäristö on aivan ihana tutustumisen kohde. Kiva postaus.

1. Hauskaa, että pyörähdimme siis kotinne lähistöllä! Mustion linnan puisto oli hieno, siinä oli sellaista vanhan ajan tunnelmaa.

2. Mielenkiintoinen paikka. Totta, minilomakin virkistää!

1. Minilomat tuovat ihan mukavaa vaihtelua ja Suomessakin on niin montaa kivaa ja vierailun arvoista paikkaa.

3. Vastaukset
    1. Oli tosiaan mukava paikka ja kivoja näkymiä aivan lyhyen kävelymatkan päässä. Hyvin sai kyllä ajan kulumaan :)

4. Onpa hienon näköinen paikka! Tuolla olisi kiva päästä joskus käymään, samoin Fiskarsissa, jossa meidän on pitänyt käydä jo monena kesänä. Mukavaa elokuun alkua!

1. Fiskarsissa kävin viimeksi joitakin vuosia sitten ja alue oli selvästi kehittynyt ja uudistunut siinä ajassa, vaikka toki useita tuttuja juttuja oli myös. Kivoja kohteita kyllä molemmat. Iloista elokuuta myös sinne!

5. Kiva postaus. Hienot kuvat!
    Olen kerran käynyt Mustion linnassa sisällä mutta puistossa en tullut paljon kierrelleeksi.

1. Kiitos :) Me ei taas jaksettu tällä kertaa mennä sisälle, vaikka sekin kyllä kiinnosti. Ehkäpä jotain jäi sitten seuraavaa kertaa varten.