keskiviikko 21. helmikuuta 2018

Islannin matka, osa III: lunnit

Yksi Islannin matkamme tavoitteista oli päästä näkemään ja kuvaamaan lunneja. Oivallisena lunnien bongauspaikkana tunnetuihin länsifjordeihin emme olisi kierroksellamme mitenkään ehtineet, koska se olisi vaatinut muutaman lisäpäivän reissukalenteriin. Onneksi myös Islantia kiertävän ykköstien varrella Víkin lähistöllä on mainio paikka lunnien kohtaamiseen - Dyrhólaey.

Kuuluisat Dyrhólaeyn kalliot:

Olimme ajoissa liikkeellä, sillä iltapäivälle oli luvattu myrskytuulia ja vesisadetta. Saavuimme Dyrhólaeyn parkkipaikalle noin seitsemän maissa aamulla. Ilma oli kuitenkin viileä ja sateinen, eikä lunnejakaan näkynyt kuin vain pikkuisina täplinä kaukana kallioilla. Kamerat meinasivat kastua, joten ne piti sujauttaa takin sisään. Mikään merkki ei siis puoltanut hyvää lunnipäivää.  Olimme jo melkein antamassa periksi, mutta ennen luovuttamista huomasimme parkkipaikan vierestä alkavan merkityn polun ja päätimme lähteä pienelle maisemakierrokselle.

Alkuun kuvasimme lunnien sijaan haahkoja. Rouvat:

Ja herrat:

Maisemat polun varrella olivat lupaavia ja matkalla näimme pari lunniakin, joka tietysti rohkaisi etenemään pidemmälle. Ohitimme etäältä tiirojen pesintäpaikan ja pohdimme keskenään, häiritsemmekö heitä. Linnut vaikuttivat kuitenkin rauhallisilta ja polku selkeästi merkityltä, joten totesimme keskenään, että linnut ovat ilmeisen tottuneita turisteihin, kun eivät meitä mitenkään noteeranneet. Jatkoimme matkaa eteenpäin majakan suuntaan ja saimme pari oivallista maisemakuvaa Dyrhólaeysta.

Dyrhólaeyn majakka:

Merkitty polku:

Lopulta päätimme palata jo tultua matkaa takaisin lähtöpisteeseen. Käännyttyämme takaisin saimme kuitenkin suoraa palautetta reittivalinnastamme - yksi, kaksi, jo useampi tiira lähti yhtäkkiä pesältään lentoon ja aloitti hyökkäyslennot päitämme kohti, kirkuen samalla hälytysnuotteja. Tuli muuten kiire vetää huppua päähän ja kipittää polkua pitkin takaisin!

Tiira, vielä hyvin rauhallisena:

Tiirahyökkäyksen jälkeen meinasi jo hieman usko loppua. Onneksi ilma alkoi juuri sopivasti kirkastumaan, joten päätimme sinnikäästi käydä vielä kerran vilkuilemassa lunnikallioita. Ja onneksi näin, koska lunneja oli nyt enemmän ja niitä saapui yhä lisää mereltä päin. Monella oli nokassaan kaloja, jotka vietiin pesäkoloon poikasille. Kallioilla lunnit verryttelivät ja patsastelivat paikallaan. Oli kerta kaikkiaan mahtavaa nähdä näitä eriskummallisia lintuja näin läheltä! Mieletön etuoikeus ja kokemus, jota ei kovin herkästi unohda.

1. Voi että upeita kuvia! Onneksi löysitte lunnitkin. Tuo toiseksi viimeisin lunnikuva oli hurjan hieno! Vähän kuin jääpuikkoja nokassa :) Teillä on ollut kaikin tavoin ikimuistoinen matka - kiitos kun jaat sen täällä blogissa! Minuahan kuumotttaa kroonisesti Islantiin matkustaminen, mutta on nämä realiteetit...

1. En tiedä mikä se juttu lunneissa on, mutta ne ovat mielestäni todella mielenkiintoisia lintuja :) Kuvan lunni oli juuri käynyt merellä kalassa ja hypääsi kuvan ottamisen jälkeen pesäkoloonsa ruokkimaan poikasiaan. Toivottavasti Islannin matkahaaveesi toteutuu vielä joskus!

2. Mahtavat lunnikuvat! Upian färiset nokat ja kintut.......ja mikkä partakarvat :)

3. Oi mitä kuvia kaikki ja millaiset maisemat♥ Vaan onhan kauniita lintuja nuo lunnit, kivat nokkavärit:) Mukavia matkamuistoja tällaiset kuvat! Kaunista talvipäivää♥

1. Lunnit ovat hienoja lintuja tosiaan. Hieman hassuja lentäessään, koska mielestäni heillä on kehoonsa nähden vähän turhan pienet siivet :) Mutta hyvin he näyttivät pärjäävän!

4. Vau mitä kuvia! Ihania maisemia ja lintusia. :)

1. Lunnien näkeminen oli yksi parhaista jutuista Islannin matkalla :)

5. Upeita kuvia! Olipa hienoa, että saitte nähdä lunnit. Lämmin kiitos, että jaoit niin lunni- kuin reissukuvatkin meille. Päästiin mukaan tunnelmaan.

1. Kiva kuulla, että matkatunnelma välittyy ruudun toiselle puolelle. Olen itse edelleen niin haltioissani Islannin kauneudesta, että mielelläni yritän jakaa edes hiukan sitä eteenpäin :)

6. Olipa mielenkiintoinen linturetki, upeita kuvia!

7. Hienoja retkikuvia Islannista ja se on kyllä sellainen maa jossa olisi kiva käydä. Itseäni on aina viehättänyt nämä lunnit luonto-ohjelmissa ja kirjoissa. En tiedä mikä, mutta ne ovat jotenkin niin hienoja:) Hyviä kuvia olet kyllä saanut.

1. Minullakin on jonkinlainen lunnifiksaatio :) Lunnit olivat prioriteettinä Islannin matkaa suunnitellessa.